اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی ، صبح امروز ( 23/7/94) در سومین جلسه اخلاق ( شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی (ره)) حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا یدالله صفری موسس حوزه علمیه و امام جمعه شهرستان که در مسجد جامع شهرستان برگزار گردید شرکت نمودند .
حجت الاسلام صفری در توضیح مقامات نفس بیان نمود : مقام اول در مقام ظاهری و ملکی نفس می باشد . این مقام ، پایین ترین مرتبه ی نفس و منزل و دنیای آن است . در این مرتبه است که نفس به جسم انسان و اعضا و جوارح او یعنی چشم و گوش و زبان و … حیات و زندگی داده است که در موقع مرگ ، این اعضا و جوارح از کار می افتند یعنی دیگر گوش ظاهری نمی شنود و چشم ظاهری نمی بیند و … ، بلکه این اعضا فقط ابزارند و این فقط روح است که سالم است .
وی در ادامه با اشاره به آیه ی « لَهُم قُلُوبٌ لا یفقهون بها » ، « وَ لَهُم اذانٌ لَا یَسمعوُن بها » اظهار کرد : اگر روح انسان خراب شود بَصَر هست ولی بصیرت نیست ، به گونه ی که صدا را می شنود ولی درک نمی کند .پس روح انسان است که به جسم و اعضاء و جوارح او حیات می دهد و مجهز می کند. اعضا و جوارح انسان لشکر روح اند . با این لشکر است که روح فتح می کند یا قلع و قمع می نماید .
موسس حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) خواهران تصریح کرد : عقل انسان، محبت کلی را درک می کند و وهم، محبت جزیی را . نفس به واسطه قوه ی واهمه است که اعضا ء و جوارح انسان را تصرف کرده و حکومت می کند . چون وهم، سلطان قوای ظاهری و باطنی انسان می باشد و اگر وهم در قوای انسان حکومت کند و یا شیطان بر آن ها تسلط یابد ، بنابراین قوا، یعنی چشم ، گوش ، زبان و … ، جنود شیطان شده و مملکت جسم تحت سلطه شیطان می گردد یعنی عبد و بنده شیطان . پس در نهایت لشکر عقل و رحمان الهی مضمحل شده و از مملکت وجود انسان هجرت می نماید و در این صورت وجود انسان ، لانه شیطان می شود .
حجت الاسلام صفری در پایان خاطر نشان کرد : اگر قوه وهمیه انسان ، زیر نظر عقل و شرع باشد ، در این صورت اعضاء و جوارح ، تحت نظر عقل و شرع گردیده و در نهایت جنود شیطان از مملکت وجود انسان رخت بر می بندد . پس در این مقام ( مقام اول ) باید مراقب اعضاء و جوارح بود چون این مقام، مقام کنترل اعضا و جوارح است .

موضوعات: جلسه اخلاق  لینک ثابت



[پنجشنبه 1394-07-23] [ 01:08:00 ب.ظ ]