طلاب حوزه های علمیه خواهران و برادران حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، در جلسه اخلاق و شرح چهل حدیث امام خمینی (ره) حجت الاسلام و المسلمین یداله صفری ، موسس حوزه علمیه و امام جمعه شهرستان که در عصر دیروز (08/07/94) در مسجد جامع شهرستان گرمی برگزار گردید شرکت نمودند . حجت الاسلام صفری در ابتداء با نقل روایتی از امام صادق (علیه السلام) درباره جهاد با نفس که فرموده است : پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلم ) لشکری را فرستاد ، چون برگشتند ، حضرت فرمود : مرحبا بر گروهی که جهاد اصغر را به جا آوردند و جهاد اکبر برآنان ماند . گفتند : ای پیغمبر خدا ! جهاد اکبر چیست ؟ فرمود : جهاد با نفس ؛ بیان کرد : اینکه به جهاد با نفس ، جهاد اکبر اطلاق شده است به خاطر این است که تمام جهاد اصغر ریشه اش به این برمی گردد که انسانها در جهاد با نفس شکست خورده اند . اگر انسان در جهاد با نفس پیروز شود دیگر جهاد اصغر یعنی جنگ ها و خون ریزی ها ، خوردن مال مردم ، ظلم ها ، ستم و… اتفاق نمی افتد .

وی در ادامه افزود : اگر دشمن به یک کشور حمله کند و تمام سنگرها و مرزهای آن کشور را محاصره کند ، دیگر بیرون کردن آنها از آن سرزمین سخت خواهد بود . در جهاد با نفس این اتفاق افتاده است ، چون از ابتداء انسان با شهوت و غضب به دنیا می آید و این قوای نفسانی تمام وجود او را فرا می گیرد . بنابراین تا انسان مکلف نشده و تکلیفی ندارد ، این قوای نفسانی (وشهوت و غضب) تمام سنگرهای وجود انسان را می گیرد . دشمنی که هم طعمه اش قوی است و هم قدیم است پس مبارزه با آن سخت است ، به این خاطر است که جهاد با نفس ، جهاد اکبر نامیده شده است .

موسس حوزه علمیه خواهران و برادران در ادامه بحث از جهاد با نفس اظهار داشت: جنگ با دشمن یا صلح بردار است و یا توقف پذیر . ولی جنگ با نفس نه صلح بردار است و نه توقف پذیر . در مبارزه با نفس باید به صورت مداوم تلاش کرد یا باید تسلیم شد یا تسلیم کرد در جنگ با دشمن می توان استراحت کرد ولی از دست نفس نمی توان استراحت داشت در هر لحظه انسان با نفس در جنگ است و این دائمی است .

حجت الاسلام صفری تأکید کرد : انسان در شکست با جنگ ضرری که می بیند این است که یا مجروح می شود و یا می میرد ولی در جهاد با نفس نمی میرد و یا زخمی و مجروح نمی شود بلکه انسان حقیقتش را از دست داده و مسخ می شود معصیت و گناه یعنی تسلیم نفس شدن انسان را مسخ می کند و اگر بصیرت انسان باز شود مسخ شدن خود را می بیند .

امام جمعه شهرستان گرمی در پایان خاطر نشان کرد : انسان اگر در جهاد با نفس پیروز شود ثمره اش حفظ جان یا حفظ مال و یا حفظ خاک نیست بلکه ثمره اش به مقام خلافت الهی رسیدن است بنابراین وظیفه همه انسانها جهاد با نفس می باشد که در این میان وظیفه طلاب از همه سنگین تر و جدی تر است .

موضوعات: جلسه اخلاق  لینک ثابت



[پنجشنبه 1394-07-09] [ 02:10:00 ب.ظ ]