حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، مورخه 28/6/94 دوره ی مهارت مطالعه با حضور حجت الاسلام والمسلین حاج آقا کاظمی مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اردبیل و با شرکت طلاب در سالن اجتماعات حوزه برگزار نمود .

حجت الاسلام کاظمی در ابتداء با تبیین ارزش و اهمیت علم ، به روایتی از امام صادق (علیه السلام) اشاره کرد که حضرت فرموده است : علم نور است ، تفکر در آن نتیجه ی خوبی دارد . علم اگر الهی باشد نور است و منظور الهی است . نور یک جایگاه نورانی را می طلبد ، بنابراین علم الهی در قلوب و دلهای مومنان که پر از نور است قرار می گیرد .
وی در ادامه راههای کسب علم را ، مطالعه ، تجربه ، تحقیق ،مشاوره و … بیان کرد و افزود : منشأ اصلی تمام راه های کسب علم ، مطالعه است . علم انتها ندارد ، استعداد ، توانایی و ظرفیت ، میزان کسب علم را در هر کس مشخص می کند بنابراین ظرفیت مطالعه در همه وجود دارد . پس دو بال علم و معنویت برای طلبه ضروری است . اگر انسان علم توحید داشته باشد ولی تهذیب نداشته باشد فایده ای ندارد .
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اردبیل اظهار داشت ، یکی از مشکلات مطالعه این است که روش مطالعه را نمی دانیم . امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس که اهل مطالعه باشد به آرامش دست می یابد که هرگز از او سلب نمی شود چون جهل باعث اضطراب می شود ، علم و مطالعه باعث آرامش می باشد .
وی در ادامه در تبیین شرایط مطالعه ، تاکید کرد: ما نمی توانیم تمام شرایط مطالعه را فراهم کنیم ولی باید با حداقل شرایط ، مطالعه کنیم و افزود : اولین و مهم ترن شرایط مطالعه ، شرایط مکانی ( آرام و بی صدا بودن مکان ) است . دارا بودن مکان از اکسیژن کافی ، تابیدن نور کافی با طور غیر مستقیم ، خالی بودن میز مطالعه از مطالعه موانع و عوامل بازدارنده و همچنین فاصله 30 تا 40 سانتی متر چشم با کتاب در موقع مطالعه دیگر شرایط مکانی مطالعه است . از دیگر شرایط مطالعه ، شرایط زمانی است . زمان منظم و ثابت ، باعث حضور ذهن می شود و بهترین زمان برای مطالعه در نظر روانشناسان بین ساعات 7-9 شب می باشد .
حجت الاسلام کاظمی در پایان : یکی دیگراز شرایط مطالعه را شرایط فردی دانست که این شرایط شامل ؛ وضو ، نیت خالص و اهداف بلند ، روبه قبله بودن ، خواندن دعای مطالعه هنگام مطالعه و آرامش روانی و تمکز حواس می باشد و خاطر نشان کرد : مطالعه خود به انواع مختلف مفهومی ، موضوعی ، تند خوانی و کند خوانی تقسیم می شود که از بین این ها ، مطالعه موضوعی ، شامل سه بخش پیش مطالعه ، پس مطالعه و دوره کردن می باشد .
بعد از دوره مهارت مطالعه حاج آقا کاظمی از نمایشگاه آثار و دستاوردهای پژوهشی برگزار شده در حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) بازدید نمود .

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[یکشنبه 1394-06-29] [ 03:26:00 ب.ظ ]