برگزاری جلسه اخلاق

به همت سرپرست و معاونت فرهنگی حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، جلسه اخلاقی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسین یوسفی نماینده جمعیت تعاون در حوزه های مرتبط با جمعیت تعاون اسلامی ، و با شرکت طلاب ، اساتید و کادر در سالن اجتماعات حوزه برگزار گردید.
حجت الاسلام یوسفی با تبیین آیه ی 282 سوره بقره ؛ « و اتّقوااللهَ و یعلّمکم الله و الله بکلّ شی ء علیم » ؛ راه بدست آوردن دانش را ، تقوا برشمرد و افزود : امروزه یکی از مشکلات اساسی همه ی ما این است که ائمه ی معصومین علیهم السلام و قرآن را قبول داریم البته با تشخیص و دانش خودمان ، ولی اگر بخواهیم از قرآن و روایات بهره ببریم یک شرط اساسی دارد و آن اینکه حرف قرآن ، پیغمبر و آل پیغمبر را آخرین حرف عالم هستی بدانیم و تنها راه ، راهی است که قرآن یا ائمه بیان کرده است. پس اگر قرآن می گوید : و اتّقوالله و … ، یعنی علم فقط از راه تقوا حاصل می شود ، این حرف خداست و اما و اگر ندارد.
وی در ادامه با اشاره به آیه ی « ان تتّقواالله یجعل لکم فرقاناً » اظهار داشت : قرآن می فرماید به شما ترازوی حق سنج می دهیم ، یعنی اگر کسی بخواهد حق را از باطل تشخیص دهد ، این از راه تقوا بدست می آید. دستور و حرف کسی درست است که تقوا پیشه کند. امام صادق علیه السلام می فرماید : لیس العلمُ للتعلّم بل العلم نورٌ یقذفه الله فی قلب من یشاء ؛ علم به تعلم نیست ، بلکه علم نوری است که خداوند در قلب هر کسی بخواهد قرار می دهد . تا علم نیاید انسان عالم نمی شود و عالمیت به لباس نیست .
نماینده جمعیت تعاون اسلامی تصریح کرد : اگر این روایت را در کنار آیه قرار دهیم ، نتیجه این می شود که خداوند نور را در قلب کسی قرار می دهد که تقوا داشته باشد ، بنابراین طبق روایت امام صادق علیه السلام ؛ عالم کسی است که این خواندن ها و نوشتن ها را یاد گرفته ، اگر کردارش مطابق آن چیزی که یاد گرفته ، باشد ، پس او عالم است و اگر خیلی چیزها را یاد بگیرد اما اعمالش مطابق قرآن نباشد ، او دیگر عالم نیست و بهره ای از علم نبرده است بلکه این فقط مقدمه علم و تمهیدات است.
حجت الاسلام یوسفی در پایان خاطرنشان کرد : امام سجاد علیه السلام فرموده است : در انجیل نوشته شده بود که دنبال دانشی که نمی خواهید عمل کنید نروید ، وقتی شما نخواهید عمل کنید به آنچه یاد گرفته اید بنابراین روز به روز از خداوند دورتر می شوید. پس علم یک راه منحصر به فرد دارد و آن تقواست ، تقوا هم مسیری است که به دانسته هایمان عمل کنیم ، عمل هم ، انجام واجبات و ترک محرمات الهی است. بنابراین همه ی طلاب باید تصمیم جدی برای عمل داشته باشند و از دوران طلبگی تمرین کنند چون تهذیب ، حکمت دارد و با زحمت بدست می آید. برای پیمودن این راه و ترقی در آن باید هر شبانه روز خود را محاسبه کنیم .

موضوعات: جلسه اخلاق  لینک ثابت



[دوشنبه 1394-07-27] [ 03:20:00 ب.ظ ]