مدرسه علمیه ولیعصر(عج) گرمی
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو





  نشست علمی پژوهشی با موضوع « آسیب شناسی پژوهشی، موانع و راهکارها»   ...
نشست علمی پژوهشی با موضوع « آسیب شناسی پژوهشی، موانع و راهکارها»

به گزارش حلیمه موسوی - معاون پژوهشی حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی– در نشست علمی پژوهشی که به مناسبت هفته پژوهش با موضوع « آسیب شناسی پژوهشی ؛ موانع و راهکارها » برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صفری –امام جمعه شهرستان گرمی و موسس حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) - ضمن تبریک هفته پژوهش ، یکی از آسیب های پژوهش را آسیب روش شناختی معرفی کرده و افزود : اگر تحقیق با اطلاع رسانی آموزشی خلط شود در این صورت پژوهشگر، مسأله محور می گردد؛ یعنی مشکل و موضوع خود را تحلیل کرده؛ به مسأله یا مسایل تبدیل می کند؛ به دنبال حل آن می رود و برای آن فرضیه ای ارائه می کند.
وی در ادامه بیان داشت : آموزش و اطلاع رسانی ترویجی، موضوع محور یا مشکل محور است. از این رو پژوهشگر به مقدمات، حواشی، مصادیق، ابعاد و همسایه های مطلب می پردازد و هدف آن اقناع مخاطب یا پرکردن ذهن او از معلومات است نه حل مسأله و نوآوری. نکته ی قابل توجه این است که حوزه های علمیه سه وظیفه ی تبلیغ، آموزش و پژوهش را به عهده گرفته اند، گاهی افراد این سه مطلب را با هم خلط می کنند و پژوهش های آنان به اطلاع رسانی تبلیغی یا آموزشی تبدیل می شود، از این رو نتایج لازم را به دنبال نمی آورد.
امام جمعه شهرستان گرمی ؛ تبارشناسی نکردن مسایل را یکی دیگر از آسیب های روش شناختی پژوهش معرفی کرده و اظهار داشت: در مسائل چند تباری به مطالعات میان رشته ای و تطبیقی نیاز است وگرنه جواب کامل به دست نمی آید. با این حال برخی پژوهشگران به تبارشناسی مسایل توجه نمی کنند. از این رو مسأله را تک بعدی و ناقص می بینند و پژوهش آنان نتیجه کامل نمی دهد.
حجت الاسلام صفری در ادامه، خلط گستره علوم و روش آنها ، خلط یافته ها با اطلاعات ، عدم آگاهی از روش تحقیق ، طرح مسایل متعدد در تحقیق واحد ، خلط مصادیق، آثار، ابعاد و علل محتمل در تحقیق، کم توجهی به نیازسنجی در انتخاب موضوعات پژوهشی و … را آسیب های دیگر روش شناختی پژوهشی معرفی کرده و بیان داشت : در بسیاری از موارد، مراکز پژوهشی و پژوهشگران، از روش صحیح، برای انتخاب موضوع و مسأله، پیروی نمی کنند، بلکه گاهی برای رفع تکلیف، اقدام به انتخاب موضوع پایان نامه می نمایند. بنابراین روش صحیح انتخاب موضوع آن است که در انتخاب موضوع تحقیق به نیاز جامعه و مراکز علمی ، استعداد و توان پژوهشگر، علاقه ی پژوهشگر و ضرورت پژوهش در موضوع توجه شود.
موسس حوزه ؛ روحیه سطحی نگری در تحقیق ، ترس از ابراز عقیده و نظریه پردازی، ضعف روحیه نقدپذیری و نقادی، شخص محوری و تمایل به تحقیقات فردی (فرار از عقل جمعی و ارزیابی)، عدم رعایت اخلا ق حرفه ای پژوهش، منفی بافی به جای تحقیق و نقد سازنده، شتاب زدگی در تحقیق و نظریه پردازی، تعصب های قومی و مذهبی ، افراط و تفریط در برخورد با افکار دیگران را آسیب های روان شناختی پژوهش معرفی کرده و ابراز داشت: در حوزه ی تحقیق، رعایت اعتدال و انصاف اصل اساسی است که زمینه ساز شکوفایی استعدادها می شود. برخی افراد این اصل را رعایت نمی کنند و با برخوردهای تند موجب دلسردی محققان و کندشدن روند تحقیقات می شوند. برخی دیگر نیز با سهل انگاری در نقد و بررسی، موجب ضعیف شدن نتیجه ی تحقیقات می گردند. هر دو مورد، یعنی تندروی و سهل انگاری، به پژوهش آسیب می رسانند.
وی در پایان به آسیب های جامعه شناختی ، مدیریتی و اجرایی و علمی پژوهش اشاره کرده و خاطر نشان کرد: آموزش بر پژوهش مقدم است، هر محقق باید در زمینه ی کاری خود متخصص و آموزش دیده باشد، و گرنه پژوهشگر غیر متخصص، قواعد و قوانین علم مربوط، موضوعات جدید و حایز اهمیت و ابعاد آنها را نمی شناسد. در نتیجه، پژوهشی غیرحرفه ای و ناقص ارائه می کند؛ به کژراهه می رود و سالیان زیادی عمر خود و امکانات را تلف می سازد.
تجلیل از پژوهشگران فعال مدرسه از دیگر برنامه های اجرا شده در این نشست بود.

 

ادامه »

موضوعات: هفته پژوهش  لینک ثابت



[چهارشنبه 1395-09-24] [ 04:26:00 ب.ظ ]





  برگزاری زنگ پژوهش با شعار محوری هفته پژوهش « هر طلبه یک اثر پژوهشی»   ...
برگزاری زنگ پژوهش با شعار محوری هفته پژوهش « هر طلبه یک اثر پژوهشی»

به گزارش حلیمه موسوی - معاون پژوهشی حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی – در زنگ پژوهش که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد خانم فاطمه تاری زاده –استاد راهنما و عضو شورای علمی پژوهشی حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی- ضمن تبریک هفته پژوهش ، شعار محوری امسال هفته پژوهش را «هر طلبه یک اثر پژوهشی » معرفی کرده و افزود : پژوهش ، فرآیند پردازش اطلاعات است که مهم ترین ویژگی اش ، زایایی ، باروری و تولید علم می باشد. پژوهش هویتی جمعی داشته و فرآیند تولید علم است ؛ برخلاف بسط اطلاعات دیگران که توسعه است نه پژوهش.
وی در ادامه به بزرگانی چون ابن سینا ، شهید مطهری ، علامه جعفری و … اشاره کرده و بیان داشت : این بزرگان همگی اهل پژوهش و تحقیق بوده و اگر چیزی بر دانش افزودند تنها بر پایه ی نظری نبود بلکه بخش بزرگی از دانش خود را از طریق پژوهش ، تطبیق ، تحلیل، نقد ونظر، کاوش و باز آفرینی ، آزمایش ، شهامت و مهارت در پژوهش به دست آوردند.بنابراین ماندگاری اثر همه ی این بزرگان به دلیل تمرکز آن ها بر روش تحقیق بوده است.
عضو شورای علمی پژوهشی مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) ؛ فکر بالنده و جستجوگر، آموختن و کاربست آموزه ها و نهراسیدن و وارد گود پژوهش شدن را مولفه های مورد نیاز هر پژوهشگر معرفی کرده و اظهار داشت: حاصل این سه مولفه ، انجام پژوهش و تجربه در نویسندگی است که سود مادی و معنوی و رضایت روحی و روانی را به همراه دارد.
خانم تاری زاده در ادامه با اشاره به ویژگی های یک پژوهشگر موفق و انجام پژوهش به صورت کار گروهی ، بیان داشت : یکی از دلایل عدم موفقیت افراد در کار تحقیقی، نداشتن انگیزه ی لازم است. اگر افراد انگیزه ی لازم را داشته باشند حتی در یک کار گروهی، ده ها بار مدیر گروه عوض شود اعضای گروه از هم نمی پاشند .دلیل از هم پاشیدگی اعضای پژوهشی ، عدم انگیزه ی کافی و وافی می باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه ، جزو آن دسته از مراکزی هستند که از نیروی انسانی مستعد و به نسبت پرشماری برخوردارند و با یک برنامه ریزی صحیح می توانند کمال استفاده و بهره برداری را از این استعدادها به عمل آورند.به گونه ای که با شناسایی این استعدادها در حوزه علمیه ، اثر پژوهشی تولید شودکه خلأی از جامعه را پر کرده و نیازی را برطرف کند.

 

موضوعات: هفته پژوهش  لینک ثابت



[شنبه 1395-09-20] [ 04:09:00 ب.ظ ]





  نشست پژوهش گروهی و اخلاق پژوهشی   ...
نشست پژوهش گروهی و اخلاق پژوهشی

حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، عصر دیروز( مورخه 23/09/94) به مناسبت هفته پژوهش ، نشست پژوهشی با عنوان « پژوهش گروهی و اخلاق پژوهشی » با سخنرانی آقای محمدتقی اسعد ، کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان و با شرکت اساتید و طلاب در کلاس آموزشی برگزار نمود .
آقای اسعد در ابتداء با تبریک هفته پژوهش ،تحقیق را یک روند هوشمندانه دانست که بعضاً توأم با خلاقیت محقق جهت بازگویی و بازنگری در پدیده ها و رفتارهای انگاشته ای صورت می پذیرد که گاه برای نیل به این هدف از ابزار سنتی به صورت صرف استفاده می شود و گاهی از فناوری های مدرن بهره گرفته می شود.
وی در ادامه انواع تحقیق را تحقیق علمی بر مبنای هدف ، تحقیق علمی بر مبنای ماهیت و روش تحقیق ،تحقیق علمی بر مبنای تاریخ ، تحقیق علمی بر مبنای توصیف ، تحقیق پیمایشی و … معرفی کرده و اظهار داشت: هیچ کار علمی به اندازه تحقیق دارای ارزش ،قرب و اهمیت نیست.
وی افزود : هدف از تحقیق این نیست که به پرسش مناسب برسیم بلکه بزرگ ترین هدف ، دانستن ابعاد تحقیق است.
کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان گرمی با تاکید بر ضرورت پژوهش به صورت گروهی، تصریح کرد: تحقیق فردی ،آفات و ایراداتی دارد که تحقیق گروهی از آن ها مبراست و البته دارای امتیازات و ویژگی هایی است. از جمله این ویژگی ها ؛صرفه جویی در وقت، افزایش انگیزه ی محققین، تضارب آرا ، مقبولیت و اعتماد سازی ، کثرت منابع و مآخذ ، فرصت تجزیه و تحلیل ، مسئولیت پذیری در گروه ، اتقان و جامعیت محتوایی تحقیق و … می باشد.
وی در پایان با بیان رعایت اخلاق پژوهشی در پژوهش تاکید کرد : نخستین و مهم ترین مسئله ای که شایسته است پژوهشگران به آن توجه کنند این است که نیت و انگیزه ی خود را برای خداوند خالص کنند و به خاطر جلب رضایت الهی و تقرب به درگاه او ، تحقیق و پژوهش نمایند چون که نیت و انگیزه به اندازه ی عمل ، بلکه بیشتر از آن اهمیت دارد.به همین خاطر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است :نیت مومن بهتر از عمل اوست.
وی امانت داری را از دیگر آموزه های اخلاقی پژوهش معرفی نموده و خاطر نشان کرد: امانت داری در پژوهش و تحقیق ، رکن بسیار مهمی از حیات علمی و تحقیقی یک جامعه است .بنابراین هر پژوهشگری از نظر اخلاقی موظف است که منبع و مدرک هر مطلبی را که نقل کرده ذکر کند.

 

موضوعات: هفته پژوهش  لینک ثابت



[سه شنبه 1394-09-24] [ 04:36:00 ب.ظ ]





  هفته ی پژوهش گرامی باد   ...

هفته ی پژوهش با شعار محوری « تشکل های پژوهشی ، انسجام و کارآمدی » گرامی باد.

مقام معظم رهبری مدظله العالی:

کارهای ما، دسته جمعی نیست …. کار دسته جمعی، اشتراک مساعی، ابزارهای مناسب را جمع کردن و آوردن، این ها کارهای جدید دنیاست.

دیدار طلاب و علوم دینی در مدرسه فیضیه، 1/12/70.

«مرکب دانشوران برتر از خون شهیدان»

امام صادق ـ علیه السلام ـ :

«اذا کان یوم القیامة جمع اللّه عزّ و جلّ النّاس فی صعیدٍ واحدٍ و وضعت الموازین فتوزن دماء الشّهداء مع مداد العلماء فیرجح مداد العلماء علی دماء الشّهداء.»

«آن گاه که روز رستاخیز شود، خدای بزرگ همگان را در یک سرزمین گرد آورد و ترازوهای ارزش سنج در پیش نهد. چون خونهای شهیدان با مرکب قلم دانشمندان به سنجش آید، مرکب قلم دانشمندان بر خونهای شهیدان برتری یابد.»

من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 398

موضوعات: هفته پژوهش  لینک ثابت



[دوشنبه 1394-09-23] [ 02:52:00 ب.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما