نشست پژوهش گروهی و اخلاق پژوهشی

حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، عصر دیروز( مورخه 23/09/94) به مناسبت هفته پژوهش ، نشست پژوهشی با عنوان « پژوهش گروهی و اخلاق پژوهشی » با سخنرانی آقای محمدتقی اسعد ، کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان و با شرکت اساتید و طلاب در کلاس آموزشی برگزار نمود .
آقای اسعد در ابتداء با تبریک هفته پژوهش ،تحقیق را یک روند هوشمندانه دانست که بعضاً توأم با خلاقیت محقق جهت بازگویی و بازنگری در پدیده ها و رفتارهای انگاشته ای صورت می پذیرد که گاه برای نیل به این هدف از ابزار سنتی به صورت صرف استفاده می شود و گاهی از فناوری های مدرن بهره گرفته می شود.
وی در ادامه انواع تحقیق را تحقیق علمی بر مبنای هدف ، تحقیق علمی بر مبنای ماهیت و روش تحقیق ،تحقیق علمی بر مبنای تاریخ ، تحقیق علمی بر مبنای توصیف ، تحقیق پیمایشی و … معرفی کرده و اظهار داشت: هیچ کار علمی به اندازه تحقیق دارای ارزش ،قرب و اهمیت نیست.
وی افزود : هدف از تحقیق این نیست که به پرسش مناسب برسیم بلکه بزرگ ترین هدف ، دانستن ابعاد تحقیق است.
کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان گرمی با تاکید بر ضرورت پژوهش به صورت گروهی، تصریح کرد: تحقیق فردی ،آفات و ایراداتی دارد که تحقیق گروهی از آن ها مبراست و البته دارای امتیازات و ویژگی هایی است. از جمله این ویژگی ها ؛صرفه جویی در وقت، افزایش انگیزه ی محققین، تضارب آرا ، مقبولیت و اعتماد سازی ، کثرت منابع و مآخذ ، فرصت تجزیه و تحلیل ، مسئولیت پذیری در گروه ، اتقان و جامعیت محتوایی تحقیق و … می باشد.
وی در پایان با بیان رعایت اخلاق پژوهشی در پژوهش تاکید کرد : نخستین و مهم ترین مسئله ای که شایسته است پژوهشگران به آن توجه کنند این است که نیت و انگیزه ی خود را برای خداوند خالص کنند و به خاطر جلب رضایت الهی و تقرب به درگاه او ، تحقیق و پژوهش نمایند چون که نیت و انگیزه به اندازه ی عمل ، بلکه بیشتر از آن اهمیت دارد.به همین خاطر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است :نیت مومن بهتر از عمل اوست.
وی امانت داری را از دیگر آموزه های اخلاقی پژوهش معرفی نموده و خاطر نشان کرد: امانت داری در پژوهش و تحقیق ، رکن بسیار مهمی از حیات علمی و تحقیقی یک جامعه است .بنابراین هر پژوهشگری از نظر اخلاقی موظف است که منبع و مدرک هر مطلبی را که نقل کرده ذکر کند.

 

موضوعات: هفته پژوهش  لینک ثابت



[سه شنبه 1394-09-24] [ 04:36:00 ب.ظ ]