برگزاری زنگ پژوهش با شعار محوری هفته پژوهش « هر طلبه یک اثر پژوهشی»

به گزارش حلیمه موسوی - معاون پژوهشی حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی – در زنگ پژوهش که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد خانم فاطمه تاری زاده –استاد راهنما و عضو شورای علمی پژوهشی حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی- ضمن تبریک هفته پژوهش ، شعار محوری امسال هفته پژوهش را «هر طلبه یک اثر پژوهشی » معرفی کرده و افزود : پژوهش ، فرآیند پردازش اطلاعات است که مهم ترین ویژگی اش ، زایایی ، باروری و تولید علم می باشد. پژوهش هویتی جمعی داشته و فرآیند تولید علم است ؛ برخلاف بسط اطلاعات دیگران که توسعه است نه پژوهش.
وی در ادامه به بزرگانی چون ابن سینا ، شهید مطهری ، علامه جعفری و … اشاره کرده و بیان داشت : این بزرگان همگی اهل پژوهش و تحقیق بوده و اگر چیزی بر دانش افزودند تنها بر پایه ی نظری نبود بلکه بخش بزرگی از دانش خود را از طریق پژوهش ، تطبیق ، تحلیل، نقد ونظر، کاوش و باز آفرینی ، آزمایش ، شهامت و مهارت در پژوهش به دست آوردند.بنابراین ماندگاری اثر همه ی این بزرگان به دلیل تمرکز آن ها بر روش تحقیق بوده است.
عضو شورای علمی پژوهشی مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) ؛ فکر بالنده و جستجوگر، آموختن و کاربست آموزه ها و نهراسیدن و وارد گود پژوهش شدن را مولفه های مورد نیاز هر پژوهشگر معرفی کرده و اظهار داشت: حاصل این سه مولفه ، انجام پژوهش و تجربه در نویسندگی است که سود مادی و معنوی و رضایت روحی و روانی را به همراه دارد.
خانم تاری زاده در ادامه با اشاره به ویژگی های یک پژوهشگر موفق و انجام پژوهش به صورت کار گروهی ، بیان داشت : یکی از دلایل عدم موفقیت افراد در کار تحقیقی، نداشتن انگیزه ی لازم است. اگر افراد انگیزه ی لازم را داشته باشند حتی در یک کار گروهی، ده ها بار مدیر گروه عوض شود اعضای گروه از هم نمی پاشند .دلیل از هم پاشیدگی اعضای پژوهشی ، عدم انگیزه ی کافی و وافی می باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه ، جزو آن دسته از مراکزی هستند که از نیروی انسانی مستعد و به نسبت پرشماری برخوردارند و با یک برنامه ریزی صحیح می توانند کمال استفاده و بهره برداری را از این استعدادها به عمل آورند.به گونه ای که با شناسایی این استعدادها در حوزه علمیه ، اثر پژوهشی تولید شودکه خلأی از جامعه را پر کرده و نیازی را برطرف کند.

 

موضوعات: هفته پژوهش  لینک ثابت



[شنبه 1395-09-20] [ 04:09:00 ب.ظ ]