مدرسه علمیه ولیعصر(عج) گرمی
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو





  برگزاری جلسه اخلاق   ...
برگزاری جلسه اخلاق

به همت سرپرست و معاونت فرهنگی حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، جلسه اخلاقی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسین یوسفی نماینده جمعیت تعاون در حوزه های مرتبط با جمعیت تعاون اسلامی ، و با شرکت طلاب ، اساتید و کادر در سالن اجتماعات حوزه برگزار گردید.
حجت الاسلام یوسفی با تبیین آیه ی 282 سوره بقره ؛ « و اتّقوااللهَ و یعلّمکم الله و الله بکلّ شی ء علیم » ؛ راه بدست آوردن دانش را ، تقوا برشمرد و افزود : امروزه یکی از مشکلات اساسی همه ی ما این است که ائمه ی معصومین علیهم السلام و قرآن را قبول داریم البته با تشخیص و دانش خودمان ، ولی اگر بخواهیم از قرآن و روایات بهره ببریم یک شرط اساسی دارد و آن اینکه حرف قرآن ، پیغمبر و آل پیغمبر را آخرین حرف عالم هستی بدانیم و تنها راه ، راهی است که قرآن یا ائمه بیان کرده است. پس اگر قرآن می گوید : و اتّقوالله و … ، یعنی علم فقط از راه تقوا حاصل می شود ، این حرف خداست و اما و اگر ندارد.
وی در ادامه با اشاره به آیه ی « ان تتّقواالله یجعل لکم فرقاناً » اظهار داشت : قرآن می فرماید به شما ترازوی حق سنج می دهیم ، یعنی اگر کسی بخواهد حق را از باطل تشخیص دهد ، این از راه تقوا بدست می آید. دستور و حرف کسی درست است که تقوا پیشه کند. امام صادق علیه السلام می فرماید : لیس العلمُ للتعلّم بل العلم نورٌ یقذفه الله فی قلب من یشاء ؛ علم به تعلم نیست ، بلکه علم نوری است که خداوند در قلب هر کسی بخواهد قرار می دهد . تا علم نیاید انسان عالم نمی شود و عالمیت به لباس نیست .
نماینده جمعیت تعاون اسلامی تصریح کرد : اگر این روایت را در کنار آیه قرار دهیم ، نتیجه این می شود که خداوند نور را در قلب کسی قرار می دهد که تقوا داشته باشد ، بنابراین طبق روایت امام صادق علیه السلام ؛ عالم کسی است که این خواندن ها و نوشتن ها را یاد گرفته ، اگر کردارش مطابق آن چیزی که یاد گرفته ، باشد ، پس او عالم است و اگر خیلی چیزها را یاد بگیرد اما اعمالش مطابق قرآن نباشد ، او دیگر عالم نیست و بهره ای از علم نبرده است بلکه این فقط مقدمه علم و تمهیدات است.
حجت الاسلام یوسفی در پایان خاطرنشان کرد : امام سجاد علیه السلام فرموده است : در انجیل نوشته شده بود که دنبال دانشی که نمی خواهید عمل کنید نروید ، وقتی شما نخواهید عمل کنید به آنچه یاد گرفته اید بنابراین روز به روز از خداوند دورتر می شوید. پس علم یک راه منحصر به فرد دارد و آن تقواست ، تقوا هم مسیری است که به دانسته هایمان عمل کنیم ، عمل هم ، انجام واجبات و ترک محرمات الهی است. بنابراین همه ی طلاب باید تصمیم جدی برای عمل داشته باشند و از دوران طلبگی تمرین کنند چون تهذیب ، حکمت دارد و با زحمت بدست می آید. برای پیمودن این راه و ترقی در آن باید هر شبانه روز خود را محاسبه کنیم .

موضوعات: جلسه اخلاق  لینک ثابت



[دوشنبه 1394-07-27] [ 03:20:00 ب.ظ ]





  جلسه اخلاق   ...

اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی ، صبح امروز ( 23/7/94) در سومین جلسه اخلاق ( شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی (ره)) حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا یدالله صفری موسس حوزه علمیه و امام جمعه شهرستان که در مسجد جامع شهرستان برگزار گردید شرکت نمودند .
حجت الاسلام صفری در توضیح مقامات نفس بیان نمود : مقام اول در مقام ظاهری و ملکی نفس می باشد . این مقام ، پایین ترین مرتبه ی نفس و منزل و دنیای آن است . در این مرتبه است که نفس به جسم انسان و اعضا و جوارح او یعنی چشم و گوش و زبان و … حیات و زندگی داده است که در موقع مرگ ، این اعضا و جوارح از کار می افتند یعنی دیگر گوش ظاهری نمی شنود و چشم ظاهری نمی بیند و … ، بلکه این اعضا فقط ابزارند و این فقط روح است که سالم است .
وی در ادامه با اشاره به آیه ی « لَهُم قُلُوبٌ لا یفقهون بها » ، « وَ لَهُم اذانٌ لَا یَسمعوُن بها » اظهار کرد : اگر روح انسان خراب شود بَصَر هست ولی بصیرت نیست ، به گونه ی که صدا را می شنود ولی درک نمی کند .پس روح انسان است که به جسم و اعضاء و جوارح او حیات می دهد و مجهز می کند. اعضا و جوارح انسان لشکر روح اند . با این لشکر است که روح فتح می کند یا قلع و قمع می نماید .
موسس حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) خواهران تصریح کرد : عقل انسان، محبت کلی را درک می کند و وهم، محبت جزیی را . نفس به واسطه قوه ی واهمه است که اعضا ء و جوارح انسان را تصرف کرده و حکومت می کند . چون وهم، سلطان قوای ظاهری و باطنی انسان می باشد و اگر وهم در قوای انسان حکومت کند و یا شیطان بر آن ها تسلط یابد ، بنابراین قوا، یعنی چشم ، گوش ، زبان و … ، جنود شیطان شده و مملکت جسم تحت سلطه شیطان می گردد یعنی عبد و بنده شیطان . پس در نهایت لشکر عقل و رحمان الهی مضمحل شده و از مملکت وجود انسان هجرت می نماید و در این صورت وجود انسان ، لانه شیطان می شود .
حجت الاسلام صفری در پایان خاطر نشان کرد : اگر قوه وهمیه انسان ، زیر نظر عقل و شرع باشد ، در این صورت اعضاء و جوارح ، تحت نظر عقل و شرع گردیده و در نهایت جنود شیطان از مملکت وجود انسان رخت بر می بندد . پس در این مقام ( مقام اول ) باید مراقب اعضاء و جوارح بود چون این مقام، مقام کنترل اعضا و جوارح است .

موضوعات: جلسه اخلاق  لینک ثابت



[پنجشنبه 1394-07-23] [ 01:08:00 ب.ظ ]





  برگزاری جلسه اخلاق   ...

طلاب حوزه های علمیه خواهران و برادران حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، در جلسه اخلاق و شرح چهل حدیث امام خمینی (ره) حجت الاسلام و المسلمین یداله صفری ، موسس حوزه علمیه و امام جمعه شهرستان که در عصر دیروز (08/07/94) در مسجد جامع شهرستان گرمی برگزار گردید شرکت نمودند . حجت الاسلام صفری در ابتداء با نقل روایتی از امام صادق (علیه السلام) درباره جهاد با نفس که فرموده است : پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلم ) لشکری را فرستاد ، چون برگشتند ، حضرت فرمود : مرحبا بر گروهی که جهاد اصغر را به جا آوردند و جهاد اکبر برآنان ماند . گفتند : ای پیغمبر خدا ! جهاد اکبر چیست ؟ فرمود : جهاد با نفس ؛ بیان کرد : اینکه به جهاد با نفس ، جهاد اکبر اطلاق شده است به خاطر این است که تمام جهاد اصغر ریشه اش به این برمی گردد که انسانها در جهاد با نفس شکست خورده اند . اگر انسان در جهاد با نفس پیروز شود دیگر جهاد اصغر یعنی جنگ ها و خون ریزی ها ، خوردن مال مردم ، ظلم ها ، ستم و… اتفاق نمی افتد .

وی در ادامه افزود : اگر دشمن به یک کشور حمله کند و تمام سنگرها و مرزهای آن کشور را محاصره کند ، دیگر بیرون کردن آنها از آن سرزمین سخت خواهد بود . در جهاد با نفس این اتفاق افتاده است ، چون از ابتداء انسان با شهوت و غضب به دنیا می آید و این قوای نفسانی تمام وجود او را فرا می گیرد . بنابراین تا انسان مکلف نشده و تکلیفی ندارد ، این قوای نفسانی (وشهوت و غضب) تمام سنگرهای وجود انسان را می گیرد . دشمنی که هم طعمه اش قوی است و هم قدیم است پس مبارزه با آن سخت است ، به این خاطر است که جهاد با نفس ، جهاد اکبر نامیده شده است .

موسس حوزه علمیه خواهران و برادران در ادامه بحث از جهاد با نفس اظهار داشت: جنگ با دشمن یا صلح بردار است و یا توقف پذیر . ولی جنگ با نفس نه صلح بردار است و نه توقف پذیر . در مبارزه با نفس باید به صورت مداوم تلاش کرد یا باید تسلیم شد یا تسلیم کرد در جنگ با دشمن می توان استراحت کرد ولی از دست نفس نمی توان استراحت داشت در هر لحظه انسان با نفس در جنگ است و این دائمی است .

حجت الاسلام صفری تأکید کرد : انسان در شکست با جنگ ضرری که می بیند این است که یا مجروح می شود و یا می میرد ولی در جهاد با نفس نمی میرد و یا زخمی و مجروح نمی شود بلکه انسان حقیقتش را از دست داده و مسخ می شود معصیت و گناه یعنی تسلیم نفس شدن انسان را مسخ می کند و اگر بصیرت انسان باز شود مسخ شدن خود را می بیند .

امام جمعه شهرستان گرمی در پایان خاطر نشان کرد : انسان اگر در جهاد با نفس پیروز شود ثمره اش حفظ جان یا حفظ مال و یا حفظ خاک نیست بلکه ثمره اش به مقام خلافت الهی رسیدن است بنابراین وظیفه همه انسانها جهاد با نفس می باشد که در این میان وظیفه طلاب از همه سنگین تر و جدی تر است .

موضوعات: جلسه اخلاق  لینک ثابت



[پنجشنبه 1394-07-09] [ 02:10:00 ب.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما