به همت معاون پژوهش حوزه ی علمیه ی حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی ، جلسه ی هم اندیشی علمی پژوهشی با موضوع « آسیب شناسی فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن » در تاریخ 26/06/94 با ارائه ی اساتید حوزه خانم ها فاطمه تاری زاده و سمیه یوسفی و با شرکت جمعی از طلاب برگزار گردید.
در این جلسه هم اندیشی خانم فاطمه تاری زاده در ابتدا ، هدف فضای مجازی را ، برده گیری فرهنگ ، هویت ، تربیت ، امنیت ، اقتصاد ، سیاست ، تمدن و دیگر مؤلفه های انسان های آزاده دانست و افزود : انواع آسیب های فضای مجازی ؛ آسیب فکری، آسیب جسمانی ، آسیب اجتماعی و فرهنگی و گسست فکری است.
تاری زاده در ادامه اظهار داشت : از مهم ترین آسیب های اجتماعی و فرهنگی فضای مجازی ؛ نارضایتی خانوادگی ، بحران هویتی و شخصیتی ، تعارض ارزش ها ، گسترش ارتباط های نامتعارف میان جوانان و فاصله گرفتن نسل ها می باشد و از عوارض فردی استفاده از فضای مجازی هم می توان به کاهش تعاملات فرد با هم سالان خود ، منحرف شدن از سیر اهداف زندگی واقعی ، افزایش ابتلا به افسردگی ، نابودی خلاقیت افراد ، بی خوابی و به خطر افتادن فضای خصوصی اشاره کرد.
در ادامه خانم سمیه یوسفی برای کاهش معضلات مربوط به فضای مجازی و کارکردهای رسانه ای آن ، تاکید کرد : باید در سطح خانواده ها برای استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی، فرهنگ سازی شود. به همین منظور ، داشتن راه کارهایی کاربردی و قابل اجرا در خانواده ها بسیار ضروری است. نکته مهم در مورد این راه کارها ، به هم پیوستگی و درهم تنیدگی آن است که تحت ده اصل تدوین شده است.
وی در پایان اصول ده گانه را ؛ اصل حاکمیت قانون ( حاکمیت قانون خدا و حاکمیت قوانین استفاده از رسانه ) ، اصل مسئولیت پذیری ، اصل آموزش و آگاه سازی ، اصل جایگزین سازی ، اصل همراهی ، اصل ایمن سازی، اصل تدریج و استمرار و اصل اقتدار همراه با صمیمیت و مهربانی بیان کرده و خاطر نشان کرد : اگر خانواده ای به هم پیوستگی این اصول را که با عنوان اصول زنجیره ای رسانه دینی در خانواده مطرح است رعایت نکند و به یکی از این اصول بی توجهی کند به واقع نخ تسبیح را پاره کرده و حسن تدبیر را در این زمینه از دست داده است.

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[پنجشنبه 1394-06-26] [ 04:41:00 ب.ظ ]