به گزارش حلیمه موسوی – معاونت پژوهشی حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی- حجت الاسلام لطفی –مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اردبیل – در نشست علمی – پژوهشی و در جمع طلاب سطح2و3، با اشاره به اهمیت پژوهش در همه حوزه های علمی، فرهنگی و آموزشی گفت: پژوهشگری؛ رسالت عالمان دینی است و همه فعالیت های یک طلبه موفق باید پژوهش محور بوده و یکی از از راهکارهای روش شناسی، تبلیغ و پژوهش است.

وی در ادامه، تبلیغ را یک کار اقناعی دانست و گفت: کار تبلیغ، اقناع کردن مخاطب با روش هایی است که ارائه می گردد ولی کار پژوهش، پرداخت به حقیقت مسئله است که باید ابتدا مسئله را به مشکل تبدیل کرد بعد راه حل آن مشکل را پیدا نمود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، یکی از بحث های روش شناسی را تبارشناسی معرفی کرد و بیان داشت: موضوعات فقهی تک تبار هستند و طبق ادله، حکم مسئله را ارائه می دهند.

حجت الاسلام لطفی برخی موضوعات را چند تبار دانست و اظهار داشت: موضوعاتی مثل ماهیت ایمان ، ایمان در فقه ، کلام و فلسفه چند تبار هستند. برای مشخص کردن ماهیت ایمان باید موضوع آن را مشخص نمود چرا که بحث ایمان در همه کتب ها متفاوت است که باید و تبار آن مشخص شود تا مورد بحث قرار گیرد.

کارشناس پژوهشی، تقسیم موضوعات را در امر تحقیق و تبلیغ بسیار مهم دانست و تاکید کرد: موضوعاتی که انتخاب می شود باید بر اساس مصادیق، آثار، ابعاد و علل تقسیم کرد .

وی در پایان گفت: هر طلبه باید در امر پژوهش دست به قلم باشد و تمام فعالیت های خود را با پژوهش شروع کند و با پژوهش اتمام کند.

از دیگر برنامه های اجرا شده در این نشست علمی- پژوهشی، تجلیل از پژوهشگران برتر و بازدید از کتابخانه بود.

 

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[شنبه 1396-10-09] [ 05:29:00 ب.ظ ]