مراسم شب سوم شهادت امام حسین(علیه السلام)

حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی ، مراسم شب سوم شهادت امام حسین (علیه السلام) و یاران وفادارش ، همچنین سالروز امام سجاد علیه السلام را با سخنرانی و روایت گری سرکار خانم سمیه یوسفی ، مدرس و مبلغ حوزه ، با شرکت بانوان شهرستان ، طلاب و اساتید در سالن اجتماعات حوزه برگزار نمود .
یوسفی در ابتداء یکی از موضوعاتی که در مورد امام حسین (علیه السلام) مغفول مانده را حماسی بودن امام دانست و بیان کرد: امام حسین (علیه السلام) یک شخصیت حماسی است امام حسین (علیه السلام) حماسه ساز است و حماسه آفرین .
وی در ادامه افزود : حماسه ها سه قسم هستند : قومی ، افسانه ای و مقدس هستند . مشخصات حماسه مقدس این است که فقط حق و حقیقت را مد نظر دارند و در اوج خفقان رشد و در مقابل استکبار و ظلم ایستادگی می کنند ، رهبران حماسه های مقدس، بینش بالایی داشته و چیزی را می بینند که بقیه آن را نمی بینند .
مبلغ حوزه اظهار کرد: معاویه در نیمه ی ر جب سال شصت هجری ، بعد از نوزده سال و سه ماه حکومت ، در 78 سالگی در شهر دمشق از دنیا رفت . و پسرش یزید بر مسند خلافت نشست . او طبق وصیت پدر باید از امام حسین (علیه السلام) بیعت می گرفت ، اما امام وقتی دعوت به کاخ ولید بن عتبه می شود می فرماید : ما اهل بیت نبوت و معدن رسالت هستیم و ملائکه بر ما نزول می کنند و شروع دنیا با اهل بیت بوده و خاتمه آن هم با اهل بیت (علیه السلام) می باشد و یزید مردی فاسق ، شراب خوار و آدمکش که آشکارا گناه می کند . امام در ادامه می فرمایند :« و مثلی لایبایع مثله ؛ یعنی مثل من هرگز با مثل یزید بیعت نمی کند » . هدف امام از این بیعت نکردن فقط آگاه کردن مردم است بر نادانی ایشان که باید طبق وصیت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) عمل شود امام حسین (علیه السلام) در ادامه می فرمایند: ای مردم طبق وصیت جدم رسول الله که فرمودند : خلافت بر خاندان ابی سفیان و بر طلقا و فرزندان طلقا حرام است .وقتی که معاویه را بر فراز منبر من دیدید ، شکمش رابشکافید » ولی مردم مدینه هنگامی که معاویه را بر منبر جدم دیدند ، دستور پیامبر را اجراء نکردند و خدای متعالی آنها را به یزید مبتلا کرد .
یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: هدف امام حسین (علیه السلام) ، اصلاح امت جدشان حضرت رسول اکرم (صلی الله و آله و سلم) بود؛ چرا که خلافت در دست یک شخص شراب خوار افتاده بود و جامعه ای که به دست این چنین شخصی اداره شود باید فاتحه اسلام را بخواند .
امام حسین (ع) خون قلب خود را نثار اسلام کرد تا به همه جهانیان نشان دهد که وقتی هدف ، مقدس باشد مال ، اهل بیت و حتی جان هم باید فدای آن گردد.
مداحی ، سینه زنی ، قرائت زیارت عاشورا از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بود .

 

موضوعات: ماه محرم  لینک ثابت



[دوشنبه 1394-08-04] [ 12:38:00 ب.ظ ]