حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، عصر دیروز (مورخه 08/02/94) دوره ی طرحنامه نویسی اجمالی و تفصیلی با حضور حجت الاسلام والمسلمین یداله صفری ، موسس و استاد داور حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) و با شرکت طلاب و اساتید راهنما برگزار نمود.

حجت الاسلام صفری ، درابتدا ، چهارگام تدوین تحقیق پایانی را ، تعیین موضوع ، جمع آوری مطالب ، طرح تحقیق و تدوین بیان نموده و افزود : از ویژگی های موضوع تحقیق پایانی این است که نه بسیار کلی و نه بسیار جزئی باشد و اینکه دارای شفافیت ، ابتکار و نوآوری بوده و تهیه منابع آن ، میسر باشد .

ایشان در ادامه تصریح کرد : طرح تحقیق که به آن طرح تفصیلی نیز گفته می شود یکی از ارکان اساسی و اصلی تحقیق پایانی به حساب می آید شامل ده گام است که محقق قبل از انجام تحقیق ، بایستی به کمک استاد راهنما این قسمت را  تهیه و تنظیم نماید . طرح تحقیق در واقع نقشه و راهنمای تحقیق است و سایر بخش ها و فصول تحقیق براساس آن شکل می گیرد . هر اندازه طرح تحقیق براساس اصول علمی ترسیم و تبیین شود ، ساختار تحقیق از انسجام و نظم منطقی بیشتری برخوردار گردیده و علاوه بر اینکه براتقان علمی تحقیق افزوده می شود ، نشانه تسلط محقق بر موضوع تحقیق است .

استاد داور حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، در ادامه ده گام طرح تحقیق که شامل : تعریف و تبیین موضوع ،؛ اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف و فواید تحقیق ، پیشینه تحقیق ، سوالات اصلی و فرعی، فرضیه ،روش تحقیق ، ساختار ، واژگان کلیدی  و محدودیت های تحقیق می باشد را به صورت مفصل و دقیق توضیح داده و در پایان خاطر نشان کرد که متن اصلی تحقیق دارای 3قسمت ، مقدمه ، بخش ها و فصول و نتیجه گیری بوده و نیز چکیده تحقیق پایانی هم باید در یک صفحه ، به این صورت که ابتداء در مورد مسأله تحقیق ، توضیح کوتاهی داده شده و بعد نکات مهم و کلیدی که در تحقیق به آنها پرداخته شده ذکر گردد و در نهایت اشاره ای به یافته های تحقیق صورت گیرد .

 

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1394-02-09] [ 12:39:00 ب.ظ ]