مدرسه علمیه ولیعصر(عج) گرمی
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو





  نشست علمی-پژوهشی به مناسبت بزرگداشت هفته معلم   ...

برگزاری نشست علمی-پژوهشی به مناسبت بزرگداشت هفته ی معلم در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه ی علمیه ی حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی؛ نشست علمی – پژوهشی به مناسبت بزرگداشت هفته ی معلم در مورخه 16/02/98 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مرادزاده و با شرکت تمامی طلاب سطح 2 و 3 ،کادر و اساتید برگزار گردید.

مدیر حوزه علمیه برادران ، اول معلم عالم را خدای متعال معرفی کرد و افزود: نام خداوند متعال  “رب ” به معنی پرورش دهنده است. بعد خداوند متعال ، گل سرسبد عالم خلقت ، حضرت محمد(ص) را آفرید و تربیت را به او سپرد .

وی در ادامه با اشاره به جایگاه بلند معلمی بیان داشت: همه جنبندگان زمین و حیواناتی که در دریاها هستند و آنچه در آسمانها و زمین است برای معلم ، استغفار می کنند.

حجت الاسلام مرادزاده ، با استناد به روایتی از حضرت رسول اکرم (ص) احترام به معلم و استاد را از اهم وظایف دانست و گفت: همه به معلم احترام می گذارند به غیر از منافق . و منافق به سه نفر بی احترامی می کند اول ؛ آن پیرمردی که محاسنش را در راه خدا سفید کرده ، دوم؛ امام عادل ،سوم؛ معلم خیر  .

سخنران جلسه ، در ادامه  تحقیق و پژوهش را بسیار مهم دانست و عنوان داشت: در صدر اسلام ابوسفیان درصدد از بین بردن دین اسلام بود ولی نتوانست ، لذا یزید با حفظ نام اسلام ، محتوای اسلام را تغییر داد و با تغییر و تحریف محتوا ، افکاری را در جهان اسلام ایجاد کرد . افکاری از ایران به نام معتزله و افکاری از یونان به نام اشاعره تاثیر گرفتند.

مدیر حوزه علمیه برادران ، با توجه به تاثیر تغییر محتوای اسلام توسط عده ای بیان داشت: تغییر در محتوای اسلام ،اومانیسم یعنی انسان محوری را به جای خدا محوری قرار داد و خدا از روزگار تمدن غرب حذف شد و انسان به جای خدا نشست.

وی در پایان تاکید کرد: باید روانشناسی و تمام علوم ما به خدا محوری برگردد لذا برای غلبه بر این تمدن غرب باید پژوهش کنیم و زحمت بسیار بکشیم.

در پایان مراسم از اساتید محترم ، با اهدای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

 

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1398-02-18] [ 10:08:00 ق.ظ ]





  نشست علمی-پژوهشی با مووع پژوهشگری؛ رسالت عالمان دینی به مناسبت هفته پژوهش   ...

به گزارش حلیمه موسوی – معاونت پژوهشی حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی- حجت الاسلام لطفی –مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اردبیل – در نشست علمی – پژوهشی و در جمع طلاب سطح2و3، با اشاره به اهمیت پژوهش در همه حوزه های علمی، فرهنگی و آموزشی گفت: پژوهشگری؛ رسالت عالمان دینی است و همه فعالیت های یک طلبه موفق باید پژوهش محور بوده و یکی از از راهکارهای روش شناسی، تبلیغ و پژوهش است.

وی در ادامه، تبلیغ را یک کار اقناعی دانست و گفت: کار تبلیغ، اقناع کردن مخاطب با روش هایی است که ارائه می گردد ولی کار پژوهش، پرداخت به حقیقت مسئله است که باید ابتدا مسئله را به مشکل تبدیل کرد بعد راه حل آن مشکل را پیدا نمود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، یکی از بحث های روش شناسی را تبارشناسی معرفی کرد و بیان داشت: موضوعات فقهی تک تبار هستند و طبق ادله، حکم مسئله را ارائه می دهند.

حجت الاسلام لطفی برخی موضوعات را چند تبار دانست و اظهار داشت: موضوعاتی مثل ماهیت ایمان ، ایمان در فقه ، کلام و فلسفه چند تبار هستند. برای مشخص کردن ماهیت ایمان باید موضوع آن را مشخص نمود چرا که بحث ایمان در همه کتب ها متفاوت است که باید و تبار آن مشخص شود تا مورد بحث قرار گیرد.

کارشناس پژوهشی، تقسیم موضوعات را در امر تحقیق و تبلیغ بسیار مهم دانست و تاکید کرد: موضوعاتی که انتخاب می شود باید بر اساس مصادیق، آثار، ابعاد و علل تقسیم کرد .

وی در پایان گفت: هر طلبه باید در امر پژوهش دست به قلم باشد و تمام فعالیت های خود را با پژوهش شروع کند و با پژوهش اتمام کند.

از دیگر برنامه های اجرا شده در این نشست علمی- پژوهشی، تجلیل از پژوهشگران برتر و بازدید از کتابخانه بود.

 

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[شنبه 1396-10-09] [ 05:29:00 ب.ظ ]





  دوره ی طرحنامه نویسی تفصیلی، چکیده و نتیجه نویسی   ...

حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، در (مورخه 27/11/94) دوره ی مهارت افزایی پژوهشی با عنوان « طرحنامه نویسی تفصیلی،چکیده نویسی و نتیجه نویسی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین یداله صفری ، موسس و استاد داور حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) و با شرکت طلاب و اساتید راهنما برگزار نمود.
حجت الاسلام صفری ، در ابتدا با اشاره به ساختار تحقیق، مراحل تدوین تحقیق پایانی را ، انتخاب موضوع ، انتخاب عنوان برای تحقیق و نگارش طرح تفصیلی بیان نموده و افزود : از ویژگی های انتخاب موضوع تحقیق پایانی این است که مورد علاقه و در حد توان طلبه بوده و اطلاعات اجمالی از آن داشته باشد و نیز مورد نیاز جامعه باشد .
وی در ادامه به ویژگی های عنوان تحقیق ؛ رسا ،شفاف و گویا بودن ، دقیق و در حد امکان کوتاه بودن، عدم کلیت و جزئیت و رعایت نگارش اشاره کرده و گفت: طرح تحقیق که به آن طرح تفصیلی نیز گفته می شود یکی از ارکان اساسی و اصلی تحقیق پایانی به حساب می آید که شامل ده گام است و محقق قبل از انجام تحقیق ، بایستی به کمک استاد راهنما این قسمت را تهیه و تنظیم نماید . طرح تحقیق در واقع نقشه و راهنمای تحقیق است و سایر بخش ها و فصول تحقیق براساس آن شکل می گیرد . هر اندازه طرح تحقیق براساس اصول علمی ترسیم و تبیین شود ، ساختار تحقیق از انسجام و نظم منطقی بیشتری برخوردار گردیده و علاوه بر اینکه بر اتقان علمی تحقیق افزوده می شود ، نشانه تسلط محقق بر موضوع تحقیق است .
استاد داور حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، در ادامه ده گام طرح تحقیق که شامل : تعریف و تبیین موضوع ، اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف و فواید تحقیق ، پیشینه تحقیق ، سوالات اصلی و فرعی، فرضیه ،روش تحقیق ، ساختار ، واژگان کلیدی و محدودیت های تحقیق می باشد را به صورت مفصل و دقیق توضیح داده و تصریح کرد که متن اصلی تحقیق دارای 3قسمت ، مقدمه ، بخش ها و فصول و نتیجه گیری می باشد.
حجت الاسلام صفری در پایان با بیان اینکه چکیده ی مد نظر در تحقیق پایانی چکیده ی راهنماست ،خاطرنشان کرد: نکات مورد توجه در چکیده نویسی این است که باید به زبان علمی باشد نه ادبی. همچنین چکیده تحقیق پایانی باید در یک صفحه A4 و حداکثر در 300 کلمه نوشته شود و نباید جنبه ی گزارشی و به عبارتی مروری بر مباحث و فصل های تحقیق پایانی داشته باشد.در چکیده همچنین از نقل قول کسی استفاده نمی شود بلکه به قلم و بیان خود محقق نوشته شده و در پایان چکیده حتماً کلید واژه ذکر گردد.

 

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[یکشنبه 1394-12-02] [ 03:31:00 ب.ظ ]





  برگزاری دوره مهارت مطالعه   ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، مورخه 28/6/94 دوره ی مهارت مطالعه با حضور حجت الاسلام والمسلین حاج آقا کاظمی مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اردبیل و با شرکت طلاب در سالن اجتماعات حوزه برگزار نمود .

حجت الاسلام کاظمی در ابتداء با تبیین ارزش و اهمیت علم ، به روایتی از امام صادق (علیه السلام) اشاره کرد که حضرت فرموده است : علم نور است ، تفکر در آن نتیجه ی خوبی دارد . علم اگر الهی باشد نور است و منظور الهی است . نور یک جایگاه نورانی را می طلبد ، بنابراین علم الهی در قلوب و دلهای مومنان که پر از نور است قرار می گیرد .
وی در ادامه راههای کسب علم را ، مطالعه ، تجربه ، تحقیق ،مشاوره و … بیان کرد و افزود : منشأ اصلی تمام راه های کسب علم ، مطالعه است . علم انتها ندارد ، استعداد ، توانایی و ظرفیت ، میزان کسب علم را در هر کس مشخص می کند بنابراین ظرفیت مطالعه در همه وجود دارد . پس دو بال علم و معنویت برای طلبه ضروری است . اگر انسان علم توحید داشته باشد ولی تهذیب نداشته باشد فایده ای ندارد .
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اردبیل اظهار داشت ، یکی از مشکلات مطالعه این است که روش مطالعه را نمی دانیم . امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس که اهل مطالعه باشد به آرامش دست می یابد که هرگز از او سلب نمی شود چون جهل باعث اضطراب می شود ، علم و مطالعه باعث آرامش می باشد .
وی در ادامه در تبیین شرایط مطالعه ، تاکید کرد: ما نمی توانیم تمام شرایط مطالعه را فراهم کنیم ولی باید با حداقل شرایط ، مطالعه کنیم و افزود : اولین و مهم ترن شرایط مطالعه ، شرایط مکانی ( آرام و بی صدا بودن مکان ) است . دارا بودن مکان از اکسیژن کافی ، تابیدن نور کافی با طور غیر مستقیم ، خالی بودن میز مطالعه از مطالعه موانع و عوامل بازدارنده و همچنین فاصله 30 تا 40 سانتی متر چشم با کتاب در موقع مطالعه دیگر شرایط مکانی مطالعه است . از دیگر شرایط مطالعه ، شرایط زمانی است . زمان منظم و ثابت ، باعث حضور ذهن می شود و بهترین زمان برای مطالعه در نظر روانشناسان بین ساعات 7-9 شب می باشد .
حجت الاسلام کاظمی در پایان : یکی دیگراز شرایط مطالعه را شرایط فردی دانست که این شرایط شامل ؛ وضو ، نیت خالص و اهداف بلند ، روبه قبله بودن ، خواندن دعای مطالعه هنگام مطالعه و آرامش روانی و تمکز حواس می باشد و خاطر نشان کرد : مطالعه خود به انواع مختلف مفهومی ، موضوعی ، تند خوانی و کند خوانی تقسیم می شود که از بین این ها ، مطالعه موضوعی ، شامل سه بخش پیش مطالعه ، پس مطالعه و دوره کردن می باشد .
بعد از دوره مهارت مطالعه حاج آقا کاظمی از نمایشگاه آثار و دستاوردهای پژوهشی برگزار شده در حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) بازدید نمود .

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[یکشنبه 1394-06-29] [ 03:26:00 ب.ظ ]





  هم اندیشی علمی پژوهشی با موضوع « آسیب شناسی فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن »   ...

به همت معاون پژوهش حوزه ی علمیه ی حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی ، جلسه ی هم اندیشی علمی پژوهشی با موضوع « آسیب شناسی فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن » در تاریخ 26/06/94 با ارائه ی اساتید حوزه خانم ها فاطمه تاری زاده و سمیه یوسفی و با شرکت جمعی از طلاب برگزار گردید.
در این جلسه هم اندیشی خانم فاطمه تاری زاده در ابتدا ، هدف فضای مجازی را ، برده گیری فرهنگ ، هویت ، تربیت ، امنیت ، اقتصاد ، سیاست ، تمدن و دیگر مؤلفه های انسان های آزاده دانست و افزود : انواع آسیب های فضای مجازی ؛ آسیب فکری، آسیب جسمانی ، آسیب اجتماعی و فرهنگی و گسست فکری است.
تاری زاده در ادامه اظهار داشت : از مهم ترین آسیب های اجتماعی و فرهنگی فضای مجازی ؛ نارضایتی خانوادگی ، بحران هویتی و شخصیتی ، تعارض ارزش ها ، گسترش ارتباط های نامتعارف میان جوانان و فاصله گرفتن نسل ها می باشد و از عوارض فردی استفاده از فضای مجازی هم می توان به کاهش تعاملات فرد با هم سالان خود ، منحرف شدن از سیر اهداف زندگی واقعی ، افزایش ابتلا به افسردگی ، نابودی خلاقیت افراد ، بی خوابی و به خطر افتادن فضای خصوصی اشاره کرد.
در ادامه خانم سمیه یوسفی برای کاهش معضلات مربوط به فضای مجازی و کارکردهای رسانه ای آن ، تاکید کرد : باید در سطح خانواده ها برای استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی، فرهنگ سازی شود. به همین منظور ، داشتن راه کارهایی کاربردی و قابل اجرا در خانواده ها بسیار ضروری است. نکته مهم در مورد این راه کارها ، به هم پیوستگی و درهم تنیدگی آن است که تحت ده اصل تدوین شده است.
وی در پایان اصول ده گانه را ؛ اصل حاکمیت قانون ( حاکمیت قانون خدا و حاکمیت قوانین استفاده از رسانه ) ، اصل مسئولیت پذیری ، اصل آموزش و آگاه سازی ، اصل جایگزین سازی ، اصل همراهی ، اصل ایمن سازی، اصل تدریج و استمرار و اصل اقتدار همراه با صمیمیت و مهربانی بیان کرده و خاطر نشان کرد : اگر خانواده ای به هم پیوستگی این اصول را که با عنوان اصول زنجیره ای رسانه دینی در خانواده مطرح است رعایت نکند و به یکی از این اصول بی توجهی کند به واقع نخ تسبیح را پاره کرده و حسن تدبیر را در این زمینه از دست داده است.

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[پنجشنبه 1394-06-26] [ 04:41:00 ب.ظ ]





  برگزاری دوره ی طرحنامه نویسی اجمالی و تفصیلی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) گرمی   ...

حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، عصر دیروز (مورخه 08/02/94) دوره ی طرحنامه نویسی اجمالی و تفصیلی با حضور حجت الاسلام والمسلمین یداله صفری ، موسس و استاد داور حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) و با شرکت طلاب و اساتید راهنما برگزار نمود.

حجت الاسلام صفری ، درابتدا ، چهارگام تدوین تحقیق پایانی را ، تعیین موضوع ، جمع آوری مطالب ، طرح تحقیق و تدوین بیان نموده و افزود : از ویژگی های موضوع تحقیق پایانی این است که نه بسیار کلی و نه بسیار جزئی باشد و اینکه دارای شفافیت ، ابتکار و نوآوری بوده و تهیه منابع آن ، میسر باشد .

ایشان در ادامه تصریح کرد : طرح تحقیق که به آن طرح تفصیلی نیز گفته می شود یکی از ارکان اساسی و اصلی تحقیق پایانی به حساب می آید شامل ده گام است که محقق قبل از انجام تحقیق ، بایستی به کمک استاد راهنما این قسمت را  تهیه و تنظیم نماید . طرح تحقیق در واقع نقشه و راهنمای تحقیق است و سایر بخش ها و فصول تحقیق براساس آن شکل می گیرد . هر اندازه طرح تحقیق براساس اصول علمی ترسیم و تبیین شود ، ساختار تحقیق از انسجام و نظم منطقی بیشتری برخوردار گردیده و علاوه بر اینکه براتقان علمی تحقیق افزوده می شود ، نشانه تسلط محقق بر موضوع تحقیق است .

استاد داور حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان گرمی ، در ادامه ده گام طرح تحقیق که شامل : تعریف و تبیین موضوع ،؛ اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف و فواید تحقیق ، پیشینه تحقیق ، سوالات اصلی و فرعی، فرضیه ،روش تحقیق ، ساختار ، واژگان کلیدی  و محدودیت های تحقیق می باشد را به صورت مفصل و دقیق توضیح داده و در پایان خاطر نشان کرد که متن اصلی تحقیق دارای 3قسمت ، مقدمه ، بخش ها و فصول و نتیجه گیری بوده و نیز چکیده تحقیق پایانی هم باید در یک صفحه ، به این صورت که ابتداء در مورد مسأله تحقیق ، توضیح کوتاهی داده شده و بعد نکات مهم و کلیدی که در تحقیق به آنها پرداخته شده ذکر گردد و در نهایت اشاره ای به یافته های تحقیق صورت گیرد .

 

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1394-02-09] [ 12:39:00 ب.ظ ]





  بازدید از نمایشگاه و کتابخانه ی عمومی   ...

به همت معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی ، به مناسبت هفته ی کتاب و کتاب خوانی ، تعدادی از طلاب این مدرسه از کتابخانه عمومی شهر و همچنین نمایشگاه برگزار شده در سالن فرهنگ و ارشاد شهر در تاریخ 02/09/93 بازدید نمودند.
به اظهار خانم اکبرزاده معاون پژوهش مدرسه ، در این بازدید ، طلاب ضمن آشنایی با کتاب ها و آثار پژوهشی کتابخانه ، به صورت رایگان جهت عضویت در کتابخانه عمومی ثبت نام نمودند.

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



[سه شنبه 1393-09-04] [ 03:46:00 ب.ظ ]





  دوره آموزشی مقاله نویسی   ...

به همت معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان گرمی ، دوره ی آموزشی مقاله نویسی جهت ارتقاء پژوهش و انجام تحقیقات علمی در تاریخ 02/09/ 93 توسط استاد محترم خانم حکیمه نوری با سرفصل های « موضوع یابی و مسئله یابی » و « نحوه ی نگارش مقاله » در سالن اجتماعات مدرسه برگزار گردید.
خانم نوری در مرحله ی اول این دوره ، ابتدا به تعریف مقاله ، ویژگی های مقاله از جمله مسئله محور بودن ، نو و بدیع بودن ، مورد علاقه بودن و … پرداخت و در ادامه به اجزای مقاله از جمله عنوان ، چکیده ، مقدمه ، تبیین مساله ، بدنه اصلی ، نتیجه و منابع اشاره کردند. که در مرحله اول این دوره ، تعریف مقاله ، ویژگی های مقاله و عنوان و چکیده را توضیح دادند.
ضمناً مرحله دوم این دوره در تاریخ 09/09/93 برگزار خواهد شد.

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت



 [ 11:57:00 ق.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما